Klasy postaci w Fallout?

Pewnie nie jeden z Was grał kiedyś w gry cRPG, których akcja rozgrywa się w świecie fantasy. Wiecie o jakich grach mówię: Baldur’s Gate, Icewind Dale, nawet Torment. Musicie więc pamiętać, że tam każda postać ma zdefiniowaną swoją klasę (lub jak wolą inni – profesję). Są więc magowie, wojownicy, złodzieje, kapłani, paladyni, łowcy, bardowie itd. Taka sytuacja niesie ze sobą pewne korzyści, ale i wiele ograniczeń. Dlatego np. mag nie może nosić ciężkiej zbroi, a wojownik nigdy nie podpali ogniska przy pomocy Sztuki. Profesje wgryzły się tak głęboko w gatunek cRPG, że trudno sobie wyobrazić te gry bez takiego ukierunkowania rozwoju naszej postaci.

Jednak Fallout też jest cRPG’iem (według wielu znawców gatunku, najlepszym), ale nie ma tutaj takiego czegoś jak klasy. Czy oznacza to, że klasy postaci są tylko głupim wymysłem, drobnostką, do której my, gracze, niepotrzebnie przywiązujemy tak dużą wagę? A może w Falloucie jest coś takiego jak profesja, tylko, że… inna? Myślałem nad tym trochę i doszedłem do wniosku, że Fallout daje nam do wyboru wiele różnych profesji, ale od nas zależy, czy je dostrzeżemy.

Każdy, kto grał w Falla tworzył bohatera z jego własną niepowtarzalną klasą. Bo w tej grze, drodzy czytelnicy, nie ma zwykłych klas. Każdy tworzy własną. Na klasę naszego bohatera składają się statystyki, umiejętności, perki, tagi i traity. Używając systemu tworzenia postaci w Fallu możemy mieć większość, a może nawet wszystkie profesje spotykane w grach RPG rozgrywanych w świecie fantasy. Chociaż musze przyznać, że taki pomysł, aby upodabniać rozgrywkę w Falla do innych CRPG’ów nie podoba mi się. To grając w tamte gry powinniśmy próbować grać w jak najbardziej falloutowy sposób. Jednak osoby lubiące sposób grania w fantasy cRPG, mogą sobie bez problemu grając w Fallouta, stworzyć np. wspaniałego Kapłana.
Jak to zrobić? Poniżej przedstawię kilka moich pomysłów na zrobienie odpowiedniej klasy dla naszej postaci. Nie mówię, że będą to pomysły najlepsze, bo aż takim wielkim ekspertem nie jestem :-). Może te moje pomysły się komuś przydadzą…

Łowca nagród

Można go uznać za odpowiednika Wojownika. Ta profesja wymaga od naszego bohatera mistrzowskiego posługiwania się bronią. Ponieważ walki w Fallout toczą się zwykle przy użyciu broni palnej, nasza postać nie musi posiadać dużej siły (chyba, że chcemy nosić ze sobą dużo sprzętu). Dlatego właśnie ta profesja będzie się opierała na Zręczności (Agility). Najlepiej dać jej jak najwięcej przynajmniej 8, ale zalecam 9 lub 10. Dzięki temu lepiej będziemy posługiwać się bronią palną, a nasza klasa pancerza i liczba punktów akcji na turę powinna być w okolicach 10. Inteligencja i Charyzma nie musi być wysoka, można je nawet trochę obniżyć i ich kosztem podnieść Wytrzymałość (Endurace) i Szczęście. Dzięki temu będziemy mieli więcej HP i większą szansę na trafienie krytyczne. Jako Traity najlepiej wziąć sobie Kamikaze i Finesse. Tagi to oczywiście Small Guns, Energy Weapons i Big Guns lub Throwing. Myślę, że taka postać okaże się całkiem niezłym Łowcą nagród. Przy tworzeniu postaci nie wybieramy perków, więc nie będę tutaj pisał, które najlepiej wziąć. Może napiszę o tym osobnego arta.

Medyk

Jego odpowiednikiem w innych eRPeGach jest Kapłan. Jak wiadomo Kapłan w drużynie zawsze jest po to, żeby leczyć i ewentualnie skopać komuś tyłek. Dlatego najwięcej punktów cech musimy ładować w Inteligencję i Percepcję. To od tych dwóch cech zależy bowiem wysokość umiejętności Doktor i Pierwsza Pomoc. Kiedy rozdzielimy punkty między te cechy, warto zainwestować w Zręczność (Agility), bo jak pisałem wcześniej, Kapłan musi umieć dokopać. Wybór Tagów jest prosty: Doktor, Pierwsza Pomoc i jakaś broń. Teraz czas na Traity. Obowiązkowo trzeba wziąć Good Natured. Dzięki temu umiejętności medyczne wzrosną jeszcze bardziej. Drugiego Traita można wybrać dowolnie.

Złodziej

Tutaj niemal wszystko jasne. Trzeba zrobić wszystko, żeby umiejętności takie jak Skradanie, Kradzież, Pułapki itp. były jak najwyższe. Przyda się też mieć na wysokim poziomie Speech (nie wiem ja to jest w wersji polskiej, ale chyba „Retoryka”). Jak więc to zrobić? Przede wszystkim musimy inwestować w Zręczność. Najlepiej podbić ją na 8/9 punktów. Teraz dajemy jak najwięcej do Percepcji. Radzę odjąć sobie trochę od siły i Wytrzymałości (Endurance) i zainwestować w Charyzmę. Tagi są oczywiste: Traps, Steal, Sneak. Teraz powinny być na ok. 70%, czyli dużo jak na początku gry. Ale to jeszcze nie koniec. Zostały jeszcze Traity. Tutaj proponuję dać Small Frame (dzięki temu Zręczność wzrośnie o jeden punkt) i ewentualnie Good Natured (wzrośnie Speech).

Traper

Odpowiednik Łowcy. Dla tej postaci Pustkowie będzie domem. Musimy więc zrobić wszystko, żeby nasza postać czuła się tu jak najlepiej. Oczywiście najwyższa powinna być umiejętność Outdoorsman. W wersji polskiej jest to prawdopodobnie „Sztuka przetrwania”. Musimy więc poświęcić dużo punktów cech na Inteligencję i Wytrzymałość, bowiem one definiują tą umiejętność. Radziłbym też zainwestować w Zręczność, bo dobry Traper powinien się posługiwać jakąś pukawką. Przecież geckony same siebie nie upolują :-). Tagi – Pewnie już wiecie co wybrać – Outdoorsman, Sneak i jakaś broń palna. Jako Traity możecie poeksperymentować z różnymi opornościami na chemię itp.

Na tym kończę moje propozycje na tworzenie profesji. Oczywiście jest ich więcej, np. postać walcząca w zwarciu (odpowiednik mnicha) lub jakiś intelektualista (może być odpowiednikiem maga) i wiele więcej. Wymyślenie sposobów na ich stworzenie zostawiam Wam. Mam nadzieję, że już coś wymyśliliście…

Autor: Szponix

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.