6 sierpnia 1945 roku o godzinie 03:00 Tinian położonym na Archipelagu Mariańskim z pasa startowego unosi się błyszcząca sylwetka bombowca. Jego długości wynosi ponad 30 metrów rozpiętość skrzydeł ponad 43 metry, pusty waży około 31 ton – lecz ten lot nie jest pusty.
Mimo że na pokładzie znajduje się „specjalna przesyłka” 4 silniki Wright R-3350-23 o łącznej mocy niemal 9.000 KM podrywają maszynę w powietrze. Powierzchnia nośna na granicy 160 m kwadratowych łatwo pozwala wznieś się bombowcowi na odpowiedni pułap i nabrania odpowiedniej prędkości. Ogromny bombowiec mknie samotnie po niebie – lecz mimo stanu wojny nie jest bezbronny posiada on osiem zdalnie sterowanych karabinów M2 o kalibrze 12,7 mm , oraz 2 karabiny M2 oraz działo M2 20mm sterowane manualnie. Bombowiec ten był naprawdę najnowocześniejszy, jego pierwotne plany powstały w 38 roku w 40 wzięto się za konstruowanie go i mimo licznych pytań bez odpowiedzi, w kwestii technicznej , w wrześniu 41 roku pierwszy prototyp tej maszyny wzniosła się w powietrze. Technicy wychwycili ponad tysiąc błędów, usterek i wad. Jednak dzięki wytężonej pracy oraz analizie aktywności wroga B29 został doprowadzony do wersji finalnej.
Prawdziwy chrzest bojowy B29 przeszły podczas zrzucania bomb zapalających na Tokio. Jednak Historia maszyny te zapamiętała z innego powodu. Enola Gay należała do 509 uderzeniowej grupy specjalnej powietrznej armii Stanów Zjednoczonych Ameryki. Był on jednym z 15 przystosowanych bombowców które mogły używać bomb atomowych. I tak się stało owego 6 sierpnia ’45 Enola Gay wraz z specjalnym ładunkiem wzniosła się leniwie z lotniska i obrała kurs na Hiroszimie. Ładunkiem była jedna bomba atomowa o kryptonimie Little Boy o mocy 15 kiloton – zawierających 0,5kg izotopu uranu 235. Została ona zrzucona z wysokości ok. 9.500 m o godzinie 08:16 lokalnego czasu. Po niecałych trzech godzinach Enola Gay wylądowała z powrotem w Tianin. Enola Gay był pierwszy i ostatnim samolotem który zrzucił w działaniach wojennych bombę uranową. Po tej operacji nigdy nie poleciał już w lot bojowy. Później tułał się on po wielu hangarach USAF aż do 86 roku gdy trafiła w prywatne ręce a później do Instytutu Smithsona by po odrestaurowaniu w 2003 roku mógł zostać wystawiony na otwarciu Steven F. Udvar-Hazy Center – części Narodowego Muzeum lotnictwa i przestrzeni kosmicznej – gdzie znajduje się po dziś dzień.
Załogę Enola Gay stanowili:
- Pułkownik Paul W. Tibbets Jr. – dowódca samolotu, pilot główny
- Kapitan Robert A. Lewis – drugi pilot – mianowany dowódcą samolotu na czas lotu na Hiroshime
- Major Tomas Ferebee – bombardier
- Kapitan Theodore Van Kirk – nawigator
- Kapitan marynarki Wiliam S. Parsons – dowódca załogi bombowej i obronnej
- Porucznik Jacob Beser – obsługa przeciw radaru – jako jedyny poleciał także na pokładzie Bockscar – samolotu który zrzucił bombę atomową na Nagasaki
- Podporucznik Moriss R.Jeppson – obsługa uzbrojenia
- Sierżant Techniczny George R. Caron – strzelec ogonowy
- Sierżant Techniczny Wyatt E. Duzenberry – mechanik pokładowy
- Sierżant Joe S. Stiborik – obsługa radaru
- Sierżant Robert H. Shumard – pomocnik mechanika pokładowego
- Szeregowy FC. Richard M. Nelson – radiooperator
Autor: Spicmir
Dla fanów klasycznych Falloutów jest to pozycja absolutnie obowiązkowa. Polecam zapoznać się również z Falloutem: Nevada oraz Sonorą. Wszystkie te…
Po prostu słabe tłumaczenie. Chyba udało mi się to wywalić.
A po co te "y" w dacie ostatniej wiadomości? Pomylos jakiś, czy czemuś to służy?
Działa na wersji GOG
Ale to będzie syf, ale niestety sprzeda się, bo ciężki film tylko dla dojrzałych odbiorców byłby zaraz zakazany i krytykowany…