Zanim przejdę do właściwego opisu kompanów, kilka słów o samym systemie, który obsługuje towarzyszy w Fallout 3. Po pierwsze poziom kompana jest uzależniony od poziomu postaci gracza. Gdy gracz zdobywa wyższy poziom, statystyki NPC’a zostają do tego dostosowane.
Następną ważną rzeczą, o której należy pamiętać jest to, że każda z opisanych tu postaci dołącza do gracza posiadając swoją broń i pancerz (nie dotyczy to oczywiście Dogmeata). Do tej broni amunicja się nie kończy. Przedmioty używane przez kompanów nie psują się.
Nie dość, że towarzysze są o wiele bardziej wytrzymali od zwykłych postaci, to jeszcze leczą się automatycznie, gdy zginą wszyscy wrogowie i walka się zakończy. Nie potrzebują do tego żadnych medykamentów.
Teraz złe wiadomości. By przyłączyć do siebie większość z wymienionych postaci należy spełnić wymagania co do karmy. Towarzysza można mieć tylko jednego, przy czym Dogmeat nie jest brany pod uwagę. Można zatem podróżować tylko z jednym kompanem, lub z Dogmeat’em i kompanem.
Dogmeat (Ochłap)
Trafić na niego można na Złomowisku, niedaleko od Pola Minowego. Wystarczy pójść na południe. Gdy pojawisz się na Złomowisku, Ochłap będzie atakowany przez kilku Bandytów. Można go zabrać ze sobą po pokonaniu ich. Po śmierci Ochłapa można przyjąć drugiego kompana, na jego miejsce. Po odłączeniu od drużyny czeka na gracza przy Krypcie 101.
Specjalną umiejętnością psiaka jest znajdowanie rzeczy. Wystarczy mu wydać polecenie, by poszukał amunicji, broni, albo medykamentów i po chwili wróci przynosząc, co mu kazano. Potrafi wyciągać te rzeczy nawet z zamkniętych pojemników.
Wymagana karma: brak
Broń kontaktowa: zęby
Statystyki: siła – 7, percepcja – 8, wytrzymałość – 7, charyzma – 6, inteligencja – 2, zwinność – 8, szczęście – 3
Jericho
Wymagana karma: zła
Pancerz: Skórzany Pancerz
Broń dystansowa: Chiński karabin szturmowy
Broń kontaktowa: Deska z gwoździami
Statystyki: siła – 6, percepcja – 5, wytrzymałość – 4, charyzma – 3, inteligencja – 3, zwinność – 6, szczęście – 5
Talenty: Broń lekka, Broń ciężka, Broń biała
Udźwig: 183.5
Cross
Wymagana karma: dobra
Pancerz: Pancerz Wspomagany
Broń dystansowa: Pistolet Laserowy
Broń kontaktowa: Młot Wspomagany
Statystyki: siła – 7, percepcja – 7, wytrzymałość – 6, charyzma – 4, inteligencja – 3, zwinność – 4, szczęście – 4
Talenty: Broń ciężka, Broń energetyczna, Broń lekka
Udźwig: 168.5
Fawkes
Gdy wydostajesz się z Raven Rock – siedziby Enklawy, to Fawkes nadchodzi Ci z pomocą i eliminuje oddziały znajdujące się przed bazą. Po odłączeniu od drużyny, Fawkes czeka na gracza w Muzeum Historii.
Wymagana karma: dobra
Pancerz: Strój z Krypty 87
Broń dystansowa: Laser Gatlinga
Broń kontaktowa: Młot Wspomagany
Statystyki: siła – 9, percepcja – 3, wytrzymałość – 8, charyzma – 5, inteligencja – 3, zwinność – 5, szczęście – 5
Talenty: Broń ciężka, Broń biała, Broń energetyczna
Udźwig: 229.5
Clover
Po odesłaniu Clover czeka na gracza w Paradise Falls.
Wymagana karma: zła
Pancerz: Brudna przedwojenna sukienka
Broń dystansowa: Skrócona strzelba
Broń kontaktowa: Miecz chińskiego oficera
Statystyki: siła – 6, percepcja – 4, wytrzymałość – 4, charyzma – 6, inteligencja – 4, zwinność – 6, szczęście – 5
Talenty: Broń lekka, Broń biała, Handel
Udźwig: 194.5
Sierżant RL-3
Gdy zrezygnujesz z jego usług, będzie na Ciebie czekał w Canterbury Commons.
Ogólnie RL-3 sprawdza się bardzo dobrze zarówno jako ciężkie wsparcie ogniowe, jak i snajper. Co prawda z dużych odległości rzadko trafia, ale wytwarza bardzo dobrą zasłonę ogniową. Nie trzeba chyba wspominać, że Karabin plazmowy i Miotacz ognia to bardzo mocne bronie, a ponieważ to podstawowe wyposażenie Sierżanta, ma do nich nieskończoną ilość amunicji.
Wymagana karma: neutralna
Broń dystansowa: Karabin plazmowy, Miotacz ognia
Statystyki: siła – 5, percepcja – 6, wytrzymałość – 5, charyzma – 5, inteligencja – 5, zwinność – 5, szczęście – 5
Udźwig: 197.5
Butch DeLoria
Po odesłaniu Butch czeka na gracza w Rivet City, tam gdzie spotkano go pierwszy raz poza Kryptą 101.
Wymagana karma: neutralna
Pancerz: Strój Szczura tunelowego
Broń dystansowa: Pistolet 10 mm
Broń kontaktowa: Nóż sprężynowy
Statystyki: siła – 5, percepcja – 5, wytrzymałość – 4, charyzma – 5, inteligencja – 5, zwinność – 5, szczęście – 5
Talenty: Broń lekka, Walka wręcz, Nauki ścisłe
Udźwig: 193.5
Charon
Charona znajdziesz w Podziemiu, a dokładniej w Dziewiątym Kręgu. Kontrakt możesz odkupić za 2000 kapsli. Jeśli masz 50 lub więcej punktów Handlu, będzie Cię to kosztować 1000 kapsli. Możesz też zdobyć kontrakt za darmo, wykonując zadanie.
Po zwolnieniu ze służby Charon wraca do Dziewiątego Kręgu, gdzie można go ponownie znaleźć i bez problemu znów przyłączyć.
Wymagana karma: brak
Pancerz: Skórzany pancerz
Broń dystansowa: Strzelba
Broń kontaktowa: Nóż bojowy
Statystyki: siła – 6, percepcja – 7, wytrzymałość – 5, charyzma – 3, inteligencja – 3, zwinność – 6, szczęście – 5
Udźwig: 183.5