Witamy w Vault City! W polskiej wersji językowej gry, miasto to znane jest jako Kryptopolis. Zarówno angielska, jak i polska nazwa nawiązują do tego, że miasto zostało wybudowane w okół jednej z Krypt.
Vault City to duże miast i czeka nas tu sporo rzeczy do zrobienia. Zaczynajmy!
Find Mr. Nixon
(Znajdź Pana Nixona)
Zakładam, że właśnie pojawiłeś się w mieście. Na tym obszarze znajduje się budynek z napisem Bar. Niedaleko wejścia do tego baru stoi szlochające dziecko – Curtis. Jeśli klikniesz na niego, dowiesz się, że szuka swojej lalki – Pana Nixona.
Lalka znajduje się niedaleko. Zajdź w róg baru, z prawej strony. Będzie leżała między ścianą i skrzyniami. Wygląda jak jakieś pudełko. Na obrazku widać jej dokładną lokację.
Wróć z lalką do chłopca i mu ją oddaj. Jedna z opcji pozwala zniszczyć lalkę na oczach dziecka, ale skutkuje to ujemnymi punktami Karmy. Za zwrot lalki dostaniesz 100 expa i +3 Karmy.
To nie koniec. Zaczep teraz dzieciaka i daj mu czas na pogadanie z lalką. Usłyszysz o kluczu francuskim ukrytym pod stertą kamieni. Została ona zaznaczona na obrazku. Po prostu przeszukaj kamienie, a klucz znajdzie się w Twoim ekwipunku. Klucz będzie nam potrzebny do innego zadania.
Werbujemy Cassidy’ego
We wspomnianym wcześniej barze, za ladą, stoi mężczyzna o imieniu John Cassidy. Jest on jedną z postaci, które mogą dołączyć do twojej drużyny. By go zwerbować, zapytaj o to, czym się zajmuje. Cassidy zacznie narzekać na częste naloty miejscowej milicji. Cały werbunek polega na wysłuchaniu jego narzekać – w praktyce oznacza to, że powinieneś ciągle klikać pierwszą opcję dialogową. W końcu pojawi się linia dialogowa, w której zaproponujesz mu wspólną podróż. Otrzymasz 300 expa po tym jak Cassidy do ciebie dołączy.
Cassidy bardzo dobrze radzi sobie z pistoletami, strzelbami i karabinami.
Pamiętaj, że ilość osób w twojej drużynie jest ograniczona. Możesz mieć jednego towarzysza za każde dwa punkty Charyzmy. Jeśli Cassidy odmawia dołączenia, może to oznaczać, że osiągnąłeś limit. W takim wypadku rozważ zostawienie innego towarzysza. Wybór pozostawiam tobie.
Get a plow for Mr. Smith
(Zdobądź pług dla Pana Smitha)
Na północ od baru znajduje się namiot przed którym stoi pan Smith. Porozmawiaj z nim i wypytaj o różne sprawy, aż zejdziecie na temat pługu. Smith i jego żona potrzebują go, by móc uprawiać pobliskie pole. Ważne – akceptując zadanie nie dopytuj się o nagrodę. To jeden z tym questów, w których chciwość nie popłaca.
Pług można kupić w sklepie po drugiej stronie ulicy. Budynek poznasz po tym, że na ścianie ma namalowaną dużą uśmiechniętą buźkę, w okół której jest napis Happy Harry’s.
Pług można kupić rozmawiając ze sprzedawcą. Kosztuje on $800. Jeśli masz Barter (Handel) na 51% lub więcej, możesz go kupić za $600. Po zakupie Harry dostarczy pług do Smithów. Wracaj do nich odebrać nagrodę, którą jest 250 expa, Desert Eagle i trochę amunicji. Sam pistolet można sprzedać za ok. $800. Możesz go sobie zostawić, albo sprzedać u Harry’ego i wyjść na czysto.
Zdobywamy przepustkę do miasta
By dostać się do głównej części Vault City, trzeba mieć przepustkę. Bez niej możemy się poruszać tylko po obecnym obszarze, a to nas bardzo ogranicza. Wbrew pozorom, zdobycie przepustki będzie bardzo łatwe, jeśli tylko podejdziemy odpowiednio do tematu.
Najpierw udaj się na północ i przejdź do kolejnego obszaru. Po prawej będzie budynek z napisem Customs, a przed tobą brama. Zdejmij pancerz, tak żeby kombinezon mieszkańca Krypty był widoczny i śmiałym krokiem wejdź do wspomnianego wcześniej budynku. Wystarczy, że porozmawiasz z mężczyzną w mniejszym pomieszczeniu, a dostaniesz przepustkę i polecenie, by zgłosić się do Lynette – pierwszej obywatelki. Na razie chodzi nam tylko o przepustkę. Mając ją, możemy przechodzić przez bramę, ale tylko w dzień. Pamiętaj też o schowaniu broni – inaczej strażnicy mogą interweniować.
Deliver pliers (tools) and a wrench to Valerie
(Znajdź kombinerki (narzędzia) i klucz francuski dla Valerie)
Kiedy już znajdziesz się we właściwym Vault City, powinieneś skręcić w prawo, ponieważ znajduje się tam budynek z napisem Mantenance Center, którego szukamy. W środku przebywa Valerie, która tak się składa, że jest córką Vica. Jeśli masz Vica w drużynie i zagadasz do dziewczyny, załączy się krótka cutscenka, podczas której Vic i Val wygraną sobie parę spraw.
No ale wracajmy do zadania. Ponownie porozmawiaj z Val. Zapytaj, co tutaj porabia, a kiedy zacznie narzekać na zaopatrzenie, zaoferuj pomoc. Dziewczyna potrzebuje kombinerek i klucza francuskiego, więc możemy jej pomóc. Przypominam, że klucz znaleźliśmy wykonując zadanie z Mr. Nixonem, a kombinerki znaleźliśmy w Klamath. Jeśli nie znalazłeś tam kombinerek, to się nie martw, bo możesz je kupić w jednym ze sklepów w tej części miasta.
Poinformuj Val, że masz już narzędzia, których dziewczyna poszukuje. Dostaniesz za to 250 expa i $50, ale to nie koniec. Wróć do Val po 24 godzinach, a dostaniesz od niej dodatkowo Super Tool Kit. Dostała 5 zestawów, więc jeden ci odda, jeśli poprosisz. Pilnuj go, bo będzie nam potrzebny.
Skoro już rozmawiasz z Val, to zapytaj o jej relację z ojcem. Spróbuj ją przekonać, że Vic nie jest taki zły, jak jej się wydaje i zaproponuj, żeby dała mu drugą szansę. Dostaniesz za to kolejne 250 expa.
Rescue Amanda’s husband, Joshua
(Ocal męża Amandy, Joshuę)
Wrócimy na chwilę na przedmieścia, bo musimy tam aktywować zadanie. Udaj się do miejsca, w którym stoi Curtis (ten od lalki Nixona). Zaraz na prawo od dzieciaka jest namiot, w którym znajdziesz płaczącą kobietę. Rozmawiając z nią dowiesz się o aresztowaniu jej męża, który jest teraz przetrzymywany w Servant Allocation Center.
Posiadając tę wiedzę wracamy do miasta, a następnie szukamy wspomnianego budynku. Po prostu idź prosto, kiedy przejdziesz przez bramę, a na skrzyżowaniu zobaczysz budynek z napisem Servant Allocation Center. W środku musisz porozmawiać z mężczyzną w kombinezonie mieszkańca Krypty. Mamy dwa sposoby na pokojowe uwolnienie Joshuy:
- mając przynajmniej 80% Speecha (Retoryka) lub 75% Doktora, możesz nakłamać, że Joshua jest nosicielem choroby nazwanej tak samo jak imię twojej postaci. Mężczyzna zostanie wypuszczony, żeby nie zarażać innych
- łapówka to zawsze dobry pomysł, kiedy trzeba sobie poradzić z urzędasami – wykupienie Joshuy będzie cię kosztowało od $250 do $1000 – zależy od tego ile masz % w umiejętności Barter (Handel)
Istnieje oczywiście też inny sposób – przemoc. Nie będziemy się jednak na nim skupiać, bo powoduje on, że całe miasto staje się wrogie wobec ciebie.
Za uwolnienie Joshuy dostaniesz od razu 500 expa. Jeśli chcesz, możesz jeszcze wrócić do kobiety, od której dostałeś zadanie, a otrzymasz $32.
Scout the eight sectors around Gecko and return to Stark
(Zbadaj osiem sektorów otaczających Gecko i wróć do Starka)
By aktywować to zadanie, wróć do miasta i poszukaj budynku z napisem Corrections Center, który stoi przy dużym skrzyżowaniu.
W środku znajdziesz mężczyznę w pancerzu metalowym – sierżanta Starka. Zapytaj go, czym się zajmuje, a następnie popytaj o patrolowanie. Wytłumacz, że posiadasz Pip-Boy’a, a Stark zleci ci zbadanie terenów wokół Gecko – pobliskiego miasta.
Zadanie jest tak proste jak brzmi. Musisz po prostu wejść na wszystkie 8 kwadratów mapy świata wokół Gecko, a następnie wrócić do Starka. Możesz to zrobić od razu, albo przy okazji, bo i tak będziemy szli do Gecko. Za wykonanie zadania otrzymasz 350 expa i $300.
Enter NCR and return to Stark
(Wejdź do RNK i wróć do Starka)
Kiedy wrócisz do Starka z danymi dotyczącymi sektorów otaczających Gecko, zapytaj go czy ma dla ciebie więcej zadań. Tym razem masz się udać do NCR (RNK) i wejść do miasta. Podobnie jak poprzednie zadanie, to też jest dokładnie tym, czym się wydaje. NCR zostanie zaznaczone na twojej mapie świata, więc odnalezienie miasta nie będzie problemem. Dojdziemy tam kiedyś, ale na razie mamy inne rzeczy do zrobienia.
W każdym razie, za wykonanie tego zadania otrzymasz: 750 expa, $500 i czujnik ruchu – dodatek rozszerzający możliwości Pip-Boya, który zaznacza na lokalnej mapie istoty żywe.
Deliver Moore’s briefcase to Mr. Bishop in New Reno
(Dostarcz aktówkę Moore’a Panu Bishopowi w Nowym Reno)
Przed budynkiem Corrections Center stoi mężczyzna wyglądający inaczej niż pozostali mieszkańcy Vault City. Jest to Thomas Moore. Kiedy z nim porozmawiasz, zacznie wygłaszać przemowę typową dla obłąkanych wieszczy. Żeby aktywować zadanie musisz udawać, że interesuje Cię jego przemowa, więc zgadzaj się ze wszystkim, co mówi i zachęcaj go, by kontynuował.
Kiedy Thomas zaufa ci w wystarczającym stopniu, otrzymasz od niego aktówkę z poleceniem, by dostarczyć ją do Johna Bishopa w New Reno. To miasto odwiedzimy w późniejszym etapie gry, więc na razie po prostu pilnuj aktówki i postaraj się jej nie zgubić. Nie próbuj wyłudzać od niego żadnego wynagrodzenia, bo będzie to miało niepożądane skutki, gdy będziemy dostarczać teczkę.
Solve the Gecko powerplant problem
(Rozwiąż problem z elektrownią w Gecko)
Zajmiemy się teraz większym zadaniem, które będzie wymagało kilku wycieczek między Kryptopolis a Gecko. Przygotuj się więc na to, że zostanie ono rozbite na kilka osobnych aktywności.
Po pierwsze, musimy porozmawiać z Lynette, o której już nam wcześniej wspominano. By ją znaleźć, mijamy budynek Corrections Center i używamy zielonego obszaru by przejść do dzielnicy radnych Kryptopolis. Skieruj swoje kroki do budynku z szyldem Central Council – nie da się go przegapić.
Lynette znajdziesz w pokoju, który znajduje się w prawym dolnym rogu budynku. Podczas rozmowy wyjaśnij jej, że szukasz GECKa, jesteś potomkiem Mieszkańca Krypty i próbujesz znaleźć Kryptę z której pochodził. Jako dowód pokaż jej swój kombinezon i manierkę z Krypty 13 (poprzez opcję dialogową). Lynette zaproponuje, by znaleźć informacje o Krypcie 13 w komputerze Krypty Vault City (jest to Krypta 8), ale dostęp do niego mają tylko Obywatele.
Obywatelem można zostać zdając test, który został tak skonstruowany, by praktycznie nikt go nie zdał. Twoja postać musi mieć 9 Percepcji, 9 Inteligencji i 9 Szczęścia, czyli statystyki praktycznie nieosiągalne w normalnej grze. Proponuję od razu porzucić nadzieję o zdaniu testu i wysłuchać alternatywnej propozycji.
Okazuje się, że w Gecko działa popsuta elektrownia atomowa. Wyciek z tej elektrowni zatruwa wody gruntowe, a przez to mieszkańcy Kryptopolis chorują. Mamy rozwiązać ten problem.
Ruszamy do Gecko
Oczywiście Lynette chciałaby, czy rozwiązać sprawę siłowo, ale my znajdziemy inny sposób. Najpierw jednak musimy się dostać do samego Gecko. Miasto to znajduje się na północny zachód od Vault City i na pewno jest widoczne na twojej mapie świata.
W razie gdybyś się zastanawiał – w Kryptopolis jest jeszcze trochę rzeczy do zrobienia, ale poczekamy z nimi, aż uporamy się z problemem elektrowni. Te pozostałe aktywności zostaną opisane w innej części solucji.
Pozostałe sprawy
Napromieniowany Charlie
W namiocie, w obszarze dla przybyszów, leży Charlie. Mężczyzna napił się napromieniowanej wody ze studni i teraz leży i robi pod siebie. Pomagając mu, możemy zdobyć trochę expa. Na początek użyj na nim swojej umiejętności Doktora, a odkryjesz, że cierpi na chorobę popromienną i od razu zdobędziesz 100 expa. Kolejne 100 expa zdobędziesz jeśli podasz Charliemu RadAway (AntyRad). No i wreszcie, ostatnie 100 expa dostaniesz, kiedy mężczyzna wstanie na nogi i oznajmi, że czuje się lepiej.
RadAway można kupić u niektórych handlarzy. Kilka sztuk jest w Toxic Caves, ale żeby się do nich dostać, trzeba mieć odpowiedni sprzęt. Jeśli nie masz przy sobie tego medykamentu, to się nie martw – znajdziemy go w Gecko.