(dane pasują z grubsza również do Fallout i Fallout Tactics)
Przygotowanie bohatera, w którego wciela się gracz w dowolnej grze RPG, jest rzeczą bardzo ważną. To od kompatybilności cech postaci i stylu grania zależeć będzie, czy przechodzenie FALLOUTa 2 będzie przyjemnością czy udręką (chyba, że w ogóle odechce się grania). Jako osoba dość dobrze obeznana z FALLOUTami pozwoliłem sobie przygotować bardzo pokrętny poradnik odnośnie wyżej wymienionego zagadnienia.
Chociaż rozbudowane statystyki pozwalają graczowi stworzyć chociażby Jamesa Bonda mylą się ci, którzy uważają, że można stworzyć alfę i omegę w jednym (no może – jak się już ma ten 86 poziom z 99 możliwych, bohater jest dopakowany w większości dziedzin). Grając trzeba mieć jakąś ogólną koncepcję, na jakich kilku dziedzinach się skupić. Nie ma w FALLOUT klas ani profesji, a jednak styl tworzenia postaci wpłynął na wyodrębnienie kilku specyficznych schematów bohaterów. Poniżej zamieszczam opisy i moje komentarze (i może część z Was powie „takie coś już było”. Ale to nie do końca jest prawdą).
Przykłady postaci opisanych tutaj znajdują się w naszym dziale Download.
Typy postaci (Fallout 2)
- Geniusz
- Grenadier
- Mistrz Wschodnich Sztuk Walki
- Medyk
- Snajper
- „Snejker” (określenie jest autorstwa polskich graczy. Ogólnie oznacza zwiadowcę
- Szturmowiec (ale nie ten ze STAR WARS)
- Złodziej
Geniusz
Charakterystyka: | Typowy pacyfista i inteligent, w dodatku obrzydliwie miły. Wojownik z niego żaden, więc potrzebni mu będą przyjaciele. Nie powinien mieć problemów z naprawianiem urządzeń, szeroko pojętą nauką. Ma talent do konwersacji, więc dobry z niego negocjator i handlarz. Po prostu: Adam Słodowy, który może sprzedawać Eskimosom lód Zalety: Wszelkie misje wymagające główkowania czy dyplomacji to dla niego małe piwko. Oczywiście – misje rozwiązane pokojowo są lepiej punktowane. Z pewnością będzie miał dostęp do kilku ukrytych questów. Wady: W misjach wymagających cech fizycznych lub/i walki ten koleś po prostu wymięka. Najwyżej może się przyglądać, jak się biją jego kumple. |
TRAITy: | 1. Good Natured 2. dowolny |
TAGi: | 1. Speech 2. Barter 3. dowolny |
PERKi godne uwagi dla tego typu bohatera: | Action Boy (AG: 5) Cautious Nature (PE: 6) Comprehension (IN: 6) Cult Of Personality (CH: 10) Empathy (IN: 5; PE: 7) Educated (IN:6) Magnetic Personality (-) Master Trader (CH: 7; Barter 60%) Mr Fixit (Repair or Science 40%) Mysterious Stranger (LK: 4) Negotiator (Barter 50%; Speech 50%) Salesman (Barter 50%) Smooth Talker (INT: 4) Speaker (Speech 50%) |
Grenadier
Charakterystyka: | Bardzo silny koleś od totalnej demolki. Nic nie powstrzyma go na dłużej – ani pułapki, ani ludzie (którym może zrobić kuku z CKM albo granatami). Gdy taki koleś przywali to nie ma, że boli – ręka, noga, mózg na ścianie Zalety: Nie ma istoty 100% odpornej na jego ataki. Duże pole rażenia i zniszczenia. Bezstresowe pozbywanie się pułapek. Zabawa z „dajnamajtem” i miotaczem płomieni Wady: Brak dostępu do ciężkiego oręża na początku gry. Brak precyzyjnego celowania (i co za tym idzie – narażanie towarzyszy lub postronnych NPC na ciężkie rany bądź zgon). Konieczność noszenia kilku kilogramów amunicji (plus waga samej broni). |
TRAITy: | 1. Fast Shot 2. dowolny |
TAGi: | 1. Big Guns 2. Throwing 3. Traps |
PERKi godne uwagi dla tego typu bohatera: | Action Boy (AG: 5) Bonus Move (AG: 5) Bonus Ranged Damage (AG: 6; LK: 6) Bonus Rate of Fire (AG: 7; IN: 6; PE: 6) Demolition Expert (AG: 4; Traps 90%) Heave Ho! (-) Light Step (AG: 5; LK: 5) Pyromaniac (Big Guns 75%) |
Mistrz Wschodnich Sztuk Walki
Charakterystyka: | Połączenie Seagal’a, Van Damme’a, Bruce Lee i kilku innych. Posługując się tylko kończynami może nakłaść po mordzie praktycznie każdemu. Uderza silniej, celniej i szybciej niż przeciętny człowiek. Zalety: Nie potrzeba żadnej broni, ani tym samym amunicji do niej. Postać zawsze gotowa do walki – nie trzeba mu wkładać gnata do ręki ani pilnować stanu magazynka. Możliwość kariery boksera oraz karateki. Ewentualnie połączenie z innym typem postaci. Wady: Konieczność podchodzenia do przeciwnika, by móc zaatakować. Niska skuteczność przeciw opancerzonym lub twardym przeciwnikom. Walka w zwarciu naraża na większe obrażenia z ciężkiej broni. Konieczna duża ilość Stimpaków. |
TRAITy: | dowolne |
TAGi: | 1. Unarmed 2. dowolny 3. dowolny |
PERKi godne uwagi dla tego typu bohatera: | Action Boy (AG: 5) Adrenaline Rush (-) Bonus Hth Attack (AG: 6) Bonus Hth Damage (AG: 6; ST: 6) Bonus Move (AG: 5) Dodger (AG: 6) Earlier Sequence (PE: 6) Hth Evade (Unarmed 75%) Slayer (AG: 8; STR: 8; Unarmed 80%) |
Medyk
Charakterystyka: | Doktor Żywago lub Dr Quinn (w wersji dla pań). Wystarczy zebrać delikwenta żyletkami ze ścian, a doktorek pomacha rękoma i postawi gościa na nogi. Umiejętności przydatne i nieskomplikowane. Zalety: Przydatne umiejętności. Małe wymagania umożliwiają połączenie tego typu postaci z innym (np. Snajperem), co daje naprawdę niezłego bohatera. Wady: Główne zdolności są nieużyteczne w czasie samej walki. |
TRAITy: | 1. Good Natured 2. dowolny |
TAGi: | 1. First Aid 2. Doctor 3. dowolny (choć najlepiej jakiś bojowy, np. Small Guns) |
PERKi godne uwagi dla tego typu bohatera: | Action Boy (AG: 5) Healer (PE: 7; AG: 6; IN: 5; First Aid 40%) Living Anatomy (Doctor 60%) Medic (First Aid or Doctor 40%) |
Snajper
Charakterystyka: | Gość od usuwania problemów z dużej odległości. Wystarczy mu kilka naboi i jakieś kopyto z dobrym zasięgiem, a przeciwnik może nawet nie zobaczyć, kto go „zdjął”. W połączeniu z precyzyjnym celowaniem (zwłaszcza w oczy) staje się cichym kilerem. Zalety: Skuteczność i niezawodność. Małe „koszty” eksploatacji (naboje i stimpaki). Małe wymagania (można połączyć z innym typem postaci, np. medykiem). Wady: Większość broni dystansowych (snajperskich) jest niemalże bezużyteczna z bliska. |
TRAITy: | 1. Finesse 2. dowolny |
TAGi: | 1. Small Guns 2. dowolny 3. dowolny |
PERKi godne uwagi dla tego typu bohatera: | Action Boy (AG: 5) Bonus Move (AG: 5) Bonus Ranged Damage (AG: 6; LK: 6) Bonus Rate of Fire (AG: 7; IN: 6; PE: 6) Earlier Sequence (PE: 6) Sharpshooter (PE: 7; IN: 6) Sniper (AG: 8; PE: 8; Small Guns 80%) |
Snejker
Charakterystyka: | Połączenie zwiadowcy i szpiega. Dobrze rozwijany może stanąć przeciwnikowi przed nosem wciąż pozostając niezauważonym. Jego zdolności pozwalają mu przetrwać na pustkowiach oraz poruszać się po nich znacznie szybciej. Może po cichu (pojedynczo) kasować wrogich kolesiów a potem po prostu zniknąć. Zalety: Dyskrecja, dużo informacji o świecie, rozwinięte zdolności eksploratorskie (może unikać większości losowych pojedynków). Potencjalny skrytobójca z wbudowanym w oczy noktowizorem Wady: Jeżeli ma źle rozwinięte zdolności bojowe i jest powolny, to gdy zauważy go wróg może okazać się, że nadszedł kres wędrówki… |
TRAITy: | dowolne |
TAGi: | 1. Sneak 2. Outdoorsman 3. dowolny (najlepiej bojowy) |
PERKi godne uwagi dla tego typu bohatera: | Action Boy (AG: 6) Awareness (PE: 5) Bonus Move (AG: 5) Explorer (-) Ghost (Sneak 60%) Night Vision (PE: 6) Pathfinder (EN: 6; Outdoorsman 60%) Ranger (PE: 6) Scout (PE: 7) Silent Death (AG: 10; Sneak 80%; Unarmed 80%) Silent Running (AG: 6; Sneak 50%) Survivalist (EN: 6; IN: 6; Outdoorsman 40%) |
Szturmowiec
Charakterystyka: | Typowy komandos przeznaczony do rozwalania zastępów wroga. Może być całkiem sprytny, więc jest postacią dość uniwersalną. Strzela szybko, nie celując precyzyjnie. W walce posługuje się broną palną bądź energetyczną, więc może dowalić praktycznie każdemu. Zalety: Skuteczność. Sprawdza się zarówno jako samotnik jak i dowódca oddziału. Może strzelać precyzyjnie lub seriami. W czasie gry daje się zmodyfikować na inny typ postaci. Łatwy „w obsłudze” Nie musi być specjalnie silny. Wady: Średniak, może się okazać za słaby do niektórych zadań. Dużo zależy od sprytu gracza w omijaniu różnorakich „przeszkód”. |
TRAITy: | 1. Fast Shot 2. dowolny |
TAGi: | 1. Small Guns 2. Energy Weapons 3. dowolny |
PERKi godne uwagi dla tego typu bohatera: | Action Boy (AG: 5) Bonus Move (AG: 5) Bonus Ranged Damage (AG: 6; LK: 6) Bonus Rate of Fire (AG: 7; IN: 6; PE: 6) Toughness (EN: 6; LK: 6) Weapon Handling (AG: 5) |
Złodziej
Charakterystyka: | Specjalista od wypłacania sobie pieniędzy z cudzego konta. Fachowo opróżnia kieszenie i domy osób. Zamki w drzwiach też go nie przerażają. Może zdobyć wiele rzeczy za darmo. Zalety: Możliwość nielegalnego wzbogacania się. Zdobywanie drogich i unikatowych przedmiotów w najprostszy sposób. Możliwość „rozbrojenia” przeciwnika przed walką. Wady: Nie wszystko da się ukraść. Nie wszyscy dadzą się okraść. Nie wszystko złoto, co się świeci. Konieczność „debatowania” z niedoszłą ofiarą na temat „jak moja dłoń znalazła się w twoich kieszeniach”. |
TRAITy: | dowolne |
TAGi: | 1. Steal 2. Lockpick 3. dowolny (najlepiej bojowy) |
PERKi godne uwagi dla tego typu bohatera: | Action Boy (AG: 5) Harmless (Steal 50%; Karma > 49) Master Thief (Lockpick 50%; Steal 50%) Thief (-) |
Objaśnienia
W nawiasach podano wymaganą wartość poszczególnych cech lub zdolności (SKILLS), które są wymagane do wzięcia danego PERKA. A informacje, na którym poziomie dany PERK pojawia się na liście można znaleźć w MANUALU na płytce z grą (ale moim zdaniem za każdym razem i tak będzie z czego wybierać).
Skróty:
- ST – siła
- PE – percepcja
- EN – kondycja
- CH – charyzma
- IN – inteligencja
- AG – zręczność
- LK – szczęście
Jak więc widać, wykorzystując powyższe schematy i mutacje można stworzyć swojego wymarzonego bohatera. Osobiście grałem większością podanych tu bohaterów (bo Geniuszem ani Medykiem czy Złodziejem to moja postać nigdy nie została „od razu” – za bardzo lubiła trzymać palec na cynglu) uzyskując dobre wyniki, choć innymi metodami. Grę skończyć można każdym, byleby tylko się dobrze bawić „w trakcie”. Strzałeczka, folks!